دشمن شماره یک دولت کیست؟
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

 

 
 
 
 
 
ب ارکان کشور از جمله قوه قضاییه، مجلس، ریس قوه مقننه، نهادهای نظامی و امنیتی و نهادهایی مانند صدا و سیما، شهرداری تهران، خبرگزاری فارس حمله مستقیم و بی سابقه کرد. اما با توجه به آنکه از نظر رییس جمهور، دشمن شماره یک دولت، شهردار تهران است نکاتی که وی در باره قالیباف مطرح کرد به نقل از سایت ریاست جمهوری به آدرس president.ir به این شرح است...
حمید ضیایی پرور

روزنامه ایران که ارگان رسمی دولت به شمار می رود در تاریخ 8 مهر 1391 در مقاله ای با اشاره به مصاحبه محمد باقر قالیباف شهردار تهران با شبکه سوم سیما، از قالیباف به عنوان «دشمن شماره یک دولت» نام برد. شاید تصور شود که این صرفا مقاله یک روزنامه نگار است و لزوما دیدگاه دولت به شمار نمی رود، اما به نظر می رسد با استناد به شواهد و قراینی که در پی می آید، دولت به طور جدی، قالیباف را دشمن شماره یک خود می پندارد و به همین جهت بیشترین تلاش و برنامه های خود را به منظور تخریب عملکرد شهرداری تهران به کار گرفته است. در این نوشته برخی از اقدامات تخریبی دولت علیه شهرداری تهران به طور مستند مورد اشاره قرار می گیرد. تخریب هدفمند شهرداری تهران در نشست خبری اخیر رییس جمهور با خبرنگاران داخلی و خارجی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است و گرنه موضوع قطع چند درخت در یک بلوار که رییس جمهور از آنجا عبور کرده قابلیت طرح در برنامه زنده تلویزیونی ندارد هر چند شهرداری تهران از رییس جمهور درخواست کرده آدرس این بلوار را اعلام کند تا در باره آن توضیح داده شود.

محور حملات رییس جمهور در نشست مطبوعاتی
در نشست اخیر مطبوعاتی رییس جمهور، وی به اغلب ارکان کشور از جمله قوه قضاییه، مجلس، ریس قوه مقننه، نهادهای نظامی و امنیتی و نهادهایی مانند صدا و سیما، شهرداری تهران، خبرگزاری فارس حمله مستقیم و بی سابقه کرد. اما با توجه به آنکه از نظر رییس جمهور، دشمن شماره یک دولت، شهردار تهران است نکاتی که وی در باره قالیباف مطرح کرد به نقل از سایت ریاست جمهوری به آدرس president.ir به این شرح است:
«رييس جمهور با طرح اين پرسش كه آيا در اين كشور فقط دولت كار مي‌كند و جاهای ديگر اشكال ندارند؟ اظهار داشت: آيا قوه قضاييه قابل انتقاد نيست يا نقش كمتري در امنيت اقتصادي دارد؟ اگر نقش ندارد چطور يك قوه مستقل و هم‌طراز و يا گاهي بالاتر از رييس‌جمهور است كه مي‌تواند رييس‌جمهور را مورد سوال قرار دهد؟ آيا مجلس نقشي ندارد يا شهرداري اشكالي ندارد؟ وی با اشاره به دوره مديريت خود در شهرداري تهران، ادامه داد: در دوره‌ای كه بنده شهردار تهران بودم، اگر چاله‌ای در خيابان ايجاد مي‌شد، صدها مقاله در رابطه با آن نوشته مي‌شد. رييس جمهور افزود: به خاطر دارم يك قاضي حكمی براي قلع و قمع تعدادی از درختان مقابل صداوسيما داده بود که شهرداری با آن مخالفت كرد، اما در نهايت بر اساس حكم قضايی اين كار اتفاق افتاد و رسانه‌ها عليه شهردار وقت يعنی بنده مطالب بسياری نوشتند و امروز در خيابانی ديدم كه تعداد زيادی از درختان قديمی قطع شدند، اما يك خبر در اين رابطه منتشر نشد و اين روشن است كه عملكرد برخي رسانه‌ها يكطرفه است.»
در کمال تعجب برخی از حملات مستقیم رییس جمهور به شهرداری تهران در خبر منتشر شده در سایت ریاست جمهوری نقل نشده است که در جای خود قابل تامل و تجزیه و تحلیل است، شاید بتوان حدس زد که حتی از نظر مسئولان نهاد ریاست جمهوری و سایت دولت، این حملات بی پایه تر از این است که حتی بخواهد در سایت رسمی دولت درج شود، همچنین می توان اینگونه استنباط کرد که این بخش ها حتی ارزش نقل قول در یک سایت رسمی را ندارد و فقط کاربرد پخش زنده و فراموش شدن دارد. این عبارات به نقل از خبرگزاری های رسمی بدین شرح است:
« رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه تهران در خصوص حمایت دولت از شهر تهران و خبر خوش برای مردم این شهر گفت: در طی 7 سال گذشته دولت چندین برابر 30 سال گذشته به تهران کمک کرده و این کمک ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. احمدی نژاد تاکید کرد: در راستای حمایت دولت از شهر تهران در آینده تونل 10 کیلومتری افتتاح خواهد شد که برای استفاده در راه آهن و مترو شهری خواهد بود. وی با بیان اینکه مردم تهران حق زیادی بر گردن مردم ایران دارند گفت: هر مقدار بتوانیم به مدیریت شهری کمک کنیم مضایقه نخواهیم کرد. رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: طی 7 سال گذشته دولت 4 هزار و 500 میلیارد تومان به شهر تهران کمک کرده است. رئیس جمهور با اشاره به افتتاح بزرگراه 5 کیلومتری توسط شهردار تهران گفت: افتتاح این بزرگراه 5 کیلومتری خبر اول اخبار سراسری است البته همه دارند در این کشور کار می کنند اما بلافاصله بعدش می گوید بقیه اش را دولت باید بکشد. باشد ما انجام می دهیم.»


جدول شماره(1) حملات رییس جمهور به شهرداری تهران در نشست مطبوعاتی

ردیف

متن اظهارات رییس جمهور

جهت گیری القایی

واقعیت موجود

1

آيا در اين كشور فقط دولت كار مي‌كند و جاهاي ديگر اشكال ندارند؟ آيا مجلس نقشي ندارد يا شهرداري اشكالي ندارد؟

رسانه ها به اشکالات شهرداری تهران توجه نمی کنند

فرار از پاسخ دادن به بحران ارزی کشور

2

در دوره‌اي كه بنده شهردار تهران بودم، اگر چاله‌اي در خيابان ايجاد مي‌شد، صدها مقاله در رابطه با آن نوشته مي‌شد.

احمدی نژاد از اول هم مورد انتقاد رسانه ها بود.

اساسا در دوره مدیریت احمدی نژاد در شهرداری تهران ، رسانه منتقدی وجود نداشت و صدا و سیما نیز حمایت تبلیغاتی سنگینی از اقدامات وی داشت

3

به خاطر دارم يك قاضي حكمي براي قلع و قمع تعدادي از درختان(خیابان) مقابل صداوسيما داده بود که شهرداري با آن مخالفت كرد، اما در نهايت بر اساس حكم قضايي اين كار اتفاق افتاد و رسانه‌ها عليه شهردار وقت يعني بنده مطالب بسياري نوشتند

رسانه ها و دستگاه قضایی در زمان مدیریت احمدی نژاد در شهرداری تهران نیز علیه او اقدام می کردند

با توجه به اینکه به هر حال درختان مذکور به اذعان وی ، بالاخره قلع و قمع شده اند نشان دهنده ناتوانی وی در حفظ فضای سبز تهران و برج سازی به جای آن بوده است. به نظر می رسد قوه قضاییه می تواند با مراجعه به پرونده های موجود در باره صحت و سقم این ادعا اعلام نظر نماید.

4

امروز در خياباني ديدم كه تعداد زيادي از درختان قديمي قطع شدند، اما يك خبر در اين رابطه منتشر نشد و اين روشن است كه عملكرد برخي رسانه‌ها يكطرفه است.

شهرداری تهران به محسط زیست توجه نمی کند و درختان قدیمی تهران را قطع می کند.

سیاست اساسی شهرداری تهران توسعه فضای سبز شهری است و در صورت اجتناب ناپذیر بودن قطع درختان برای توسعه پروژه های شهری( و نه برج سازی) تدابیری برای انتقال درختان قدیمی و کاشت آنها در مناطق دیگر شهر اتخاذ شده است.

5

در طی 7 سال گذشته دولت چندین برابر 30 سال گذشته به تهران کمک کرده و این کمک ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

دولت به شهرداری تهران کمک فراوان می کند.

میزان کمک های دولت به شهرداری تهران بسیار اندک بوده و بلوکه کردن اعتبارات مترو و سهم دولت در ناوگان اتوبوسرانی تهران حتی صدای مجلس را نیز درآورده است.

6

در راستای حمایت دولت از شهر تهران در آینده تونل 10 کیلومتری افتتاح خواهد شد که برای استفاده در راه آهن و مترو شهری خواهد بود.

دولت تونل 10 کیلومتری در تهران احداث می کند

این تونل 8 کیلومتری ( به اضافه 2 کیلومتر رمپهای فرعی آن) در واقع به زیر زمین بردن خط آهن تهران به تبریز در مناطق 17 و 18(پل نواب تا بازار آهن شادآباد) است که از سال 87 با بودجه 350 میلیارد تومانی آغاز شده و قرار است تا پایان سال 91 راه اندازی شود. با اجرای این پروژه راه آهن دولتی ایران صاحب 30 هکتار زمین در تهران می شود که می تواند ازآن استفاده های متعدد بکند. این منطقه به لحاظ عملیاتی کمترین معارض و مشکلات فنی تونل سازی در تهران در مقایسه با خطوط متروی تهران دارد و مستقیما در خدمت حمل و نقل شهری تهران قرار نمی گیرد.

7

مردم تهران حق زیادی بر گردن مردم ایران دارند.

نگاه به آرای مردم تهران در انتخابات شورای شهر آینده

بودجه ها و اعتبارات مصوب شهر تهران در سال های اخیر از سوی دولت پرداخت نشده است .

8

هر مقدار بتوانیم به مدیریت شهری کمک کنیم مضایقه نخواهیم کرد.

نفی اختلال در برنامه های شهرداری تهران

کمک دولت به مترو حدود 50‌درصد دولت‌هاي قبل بوده نه هشت برابر! امکان استفاده از فاينانس هم هرگز ميسر نشده است

9

طی 7 سال گذشته دولت 4 هزار و 500 میلیارد تومان به شهر تهران کمک کرده است

اعلام عدد کمک دولت به شهر تهران

حدفاصل سال‌هاي 66 تا 84 قريب 1610 ميليون دلار کمک فاينانسي به متروی تهران انجام شده است. اگر اين ميزان را با نرخ دلار اعلامي از سوي دولت (1226 تومان) محاسبه کنيم، قريب 2000 ميليارد تومان در دولت‌هاي قبلي به متروی تهران کمک شده و اين در حالي است که از سال 84 تا به امروز 1100 ميليارد تومان بابت توسعه مترو از سوي دولت پرداخت شده و اين يعني چيزي نزديک به 50‌درصد مبلغ اعطايي دولت‌هاي قبلي!

10

افتتاح یک بزرگراه 5 کیلومتری توسط شهردار تهران خبر اول اخبار سراسری است

صدا و سیما به نفع قالیباف تبلیغ می کند

این بزرگراه 54 کیلومتر طول دارد نه 5 کیلومتر و دو بخش شرقی و غربی بزرگراه همت با نام های بزرگراه زین الدین و خرازی در سال های اخیر ساخته شده است. به طور کلی شهرداری تهران در 7 سال اخیر بیش از 154 کیلومتر بزرگراه در تهران ساخته است.

11

همه دارند در این کشور کار می کنند اما بلافاصله بعدش می گوید بقیه اش را دولت باید بکشد. باشد ما انجام می دهیم.

اشاره به افتتاح بزرگراه 54 کیلومتری همت تا انتهای محدوده غربی تهران به سمت کرج.

قاعدتا شهرداری تهران نمی تواند خارج از حریم شهر تهران یک بزرگراه را تا شهری دیگری مانند کرج ادامه دهد.



با توجه به آنچه که گفته شد به نظر می رسد که اگر چه شهرداری تهران هیچ هیزم تری به دولت نفروخته است اما عملکرد اجرایی شهرداری به ویژه در توسعه شبکه های بزرگراهی و متروی تهران و اتمام پروژه هایی مانند تونل رسالت ، برج میلاد ، تونل توحید و اجرای پروژه های کم نظیری مانند تونل نیایش و پل صدر یا اجرای طرح هایی مانند شبکه اتوبوس های تندروی تهران موسوم به بی آر تی و دهها پروژه ریز و درشت دیگر که چهره تهران را دگرگون کرده است ، باعث شده تا تصویری که از دکتر قالیباف نزد افکار عمومی شکل گرفته برای کسانی که او را نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده تصور می کنند چندان خوشایند نباشد. از سوی دیگر مغزهای متفکر دولت و تیم سیاسی احمدی نژاد به یاد می آورند که کرسی شهرداری تهران به عنوان سکوی پرتاب احمدی نژاد به پاستور تلقی شد و ممکن است این اتفاق بار دیگر نیز رخ بدهد. بر اساس اطلاعات نشت شده از ستادمرکزی انتخابات احمدی نژاد ، حتی تیم دولت برنامه مدونی برای بازگشت به بهشت ( شهرداری تهران) از طریق برنده شدن در انتخابات شوراها که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در اوایل تابستان 92 برگزار می شود دارند. به عبارت دیگر طراحی مدل روسی پوتین- مدودف با عنوان «شهردار شدن مجدد احمدی نژاد برای 4 سال آینده و به دست گرفتن قدرت اجرایی ریاست جمهوری توسط فردی از اعضای تیم احمدی نژاد طی این مدت به منظور زمینه سازی بازگشت مجدد احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 » طراحی شده است که نشانه هایی از این طرح در پاسخ صریح و معنا دار احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی چندی پیش او بروز کرد. آنجا که او در پاسخ به سوالی در باره اتمام دوره ریاست جمهوری اش در تابستان 92 گفت: از کجا معلوم که تمام شود؟
بر این اساس ، احمدی نژاد و تیم سیاسی او بزرگترین مانع در تحقق این سناریو را ، عملکرد موفق دکتر قالیباف در سمت شهرداری تهران طی 7 سال اخیر می دانند و به همین دلیل معتقدند که ورود قالیباف به عرضه انتخابات ریاست جمهوری می تواند تمام طرح ها و سناریوهای طراحی شده مذکور را به هم ریخته و آینده تیره و تاری را برای ایشان ترسیم نماید. به همین علت تمام تلاش تیم طراح احمدی نژاد بر تخریب تمام عیار قالیباف و عملکرد شهرداری تهران استوار شده است.
در این میان روزنامه ایران به عنوان ارگان دولت و استانداری تهران به عنوان نهاد مرتبط با شهرداری تهران به عنوان ماموران خط مقدم جبهه درگیری و تخریب شهرداری تهران تعیین شده اند. روزنامه ایران در راستای اجرای این ماموریت ، ویژه نامه ای تحت عنوان «تهران» راه اندازی کرده که به طور روزانه به تخریب چهره قالیباف و عملکرد شهرداری تهران می پردازد. در واقع نام این ویژه نامه را باید تخریب شهرداری تهران گذاشت چرا که تحلیل محتوای مطالب منتشره در این ویژه نامه نشان می دهد هیچ ماموریتی جز تخریب شهرداری تهران و شخص دکتر قالیباف برای خود متصور نیست. این روزنامه که از بودجه بیت المال ارتزاق می کند در غیاب نظارت های دقیق قوه قضاییه و هیات نظارت بر مطبوعات ، همچنان این دستور کار را با قدرت و جسارت بی نظیری دنبال می کند.
بر این اساس به کار بردن لفظ و عبارت «دشمن شماره یک دولت» در مورد قالیباف ، یک گاف استراتژیک توسط روزنامه ایران به شمار می رود چرا که این تعبیر یک ماموریت تعریف شده داخلی برای روزنامه ایران و تیم سیاسی دولت تلقی شده و قرار نبوده این تعبیر ،به صورت عمومی بیان شود. به عبارت بهتر ، این دولت است که قالیباف را دشمن شماره یک خود می پندارد و نه اینکه واقعا قالیباف با دولت دشمنی کرده باشد چه اساسا قالیباف یا شهرداری تهران ابزار یا وسیله ای در اختیار ندارد که بخواهد با دولت دشمنی کند. آیا بودجه دولت در اختیار شهرداری تهران است؟ آیا اعتبارات متروی شهرداری های کشور دست قالیباف است که بخواهد آنها را بلوکه نماید؟ آیا تعیین مدیران استانداری تهران یا دستگاه های دیگر دولتی توسط شهردار تهران صورت می گیرد که بخواهد در این راه سنگ اندازی کند؟ اساسا حتی اگر قالیباف یا شهرداری تهران دشمن شماره یک دولت هم باشد چه کاری از دستش بر می َآید که برای این منظور انجام بدهد؟ اما در عوض دولت از روزی که بر سرکار آمده است اقدامات متعددی را علیه شهرداری تهران انجام داده که برخی از آنها به شرح جدول شماره (2) است.

 

جدول شماره (2) اقدامات دولت علیه شهرداری تهران

ردیف

محور فعالیتهای دولت علیه شهرداری تهران

مصادیق

1

تلاش برای جدا کردن مدیریت متروی تهران از شهرداری

مصاحبه سال گذشته احمدی نژاد که صراحتا اعلام کرد مدیریت متروی تهران را از شهرداری تهران خواهد گرفت.

2

تلاش برای جداکردن مدیریت ری و شمیرانات از شهرداری تهران

پروژه جدایی ری از تهران ماهها است کلید خورده است و هدف آن کاهش قدرت عمل شهرداری تهران در مناطق محروم و سرگرم کردن شهرداری به دعوایی بی حاصل حقوقی و اداری است.

3

ندادن اعتبارات متروی تهران

این اقدام منجر به اعتراض شدید مجلس شورای اسلامی شده و تاکنون چند بار مورد سوال نمایندگان قرار گرفته است.

4

تلاش برای مخدوش جلوه دادن مدیریت شهری تهران در حادثه سیلاب مترو

دهها مصاحبه دروغ و جوسازی های رسانه ای در این باره مستند این ادعا است

5

شکایت از قالیباف به دلیل یک سخنرانی سیاسی در مشهد

این شکایت توسط چند تن از وزرای دولت صورت گرفته و با جدیت دنبال می شود.

6

ماموریت استانداری تهران برای درگیری سیاسی ، اداری و حقوقی با شهرداری تهران

استانداری تهران اصلی ترین ماموریت خود را در این زمینه چالش روزمره با شهرداری تهران تعریف کرده است.

7

ماموریت روزنامه ایران (ارگان دولت) برای تخریب روزانه شهرداری تهران

ویژه نامه روزانه روزنامه ایران با نام تهران به این مساله اختصاص یافته است.

8

حمله مستقیم رییس جمهور به شهرداری تهران در مصاحبه های مطبوعاتی

مصاحبه اخیر رییس جمهور حاوی چندین اتهام مستقیم به شهرداری تهران بود.

9

عدم دعوت دولت از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیات وزیران

این درحالی است که احمدی نژاد خود در زمان شهرداری تهران به این مساله انتقاد داشت اما وقتی خودش رییس جمهور شد به این درخواست جامه عمل نپوشاند. کارشناسان معتقدند با توجه به جمعیت 10 میلیونی تهران ، هر تصمیمی در هیات وزیران حداقل در ارتباط با یک هفتم جمعیت کشور در تهران خواهد بود و شهردار تهران باید در جریان این تصمیم گیری ها قرار داشته باشد.

10

ماموریت رییس ستاد حمل و نقل سوخت برای تخریب شهرداری تهران

استفاده از واژه ها و الفاظ توهین آمیز توسط رییس ستاد حمل و نقل سوخت علیه شهردار تهران و حمله مستقیم به عملکرد شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل شهری تهران مصداق این ماموریت به شمار می رود.

11

تلاش برای القا سناریوی حمایت نظام از قالیباف با استناد به انتشار اخبار شهرداری تهران در صدا و سیما

اشاره رییس جمهور به انتشار خبر افتتاح 5 کیلومتر بزرگراه در تهران در راس اخبار سراسری صدا وسیما با این هدف صورت گرفته که هم رییس جمهور مظلوم نمایی کند و هم اینطور القا کند که نظام تصمیم گرفته از قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت کند.



اما حال که از دشمنی های دولت با شهرداری تهران گفته شد بهتر است به برخی از اقدمات شهرداری تهران در 7 سال گذشته علی رغم همه کارشکنی های انجام شده در قالب جدول شماره (3) اشاره شود.

جدول شماره (3) اقدمات شهرداری تهران در 7 سال گذشته

ردیف

اقدامات شهرداری تهران در سال های گذشته

1

راه اندازی 100 کیلومتر خطوط اتوبوس های تندرو در تهران

2

برنامه ریزی برای راه اندازی 370 کیلومتر خطوط اتوبوس های تندرو در تهران

3

در سال 90 بیش از 15 کیلومتر تونل مترو در تهران ایجاد شده و در سال 91 نیز 15 کیلومتر تونل مترو حفر می شود.

4

اتمام و بهره برداری از تونل های رسالت و توحید و برج میلاد تهران

5

تکمیل دهها ایستگاه مترو و اضافه کردن صدها واگن مترو بدون کمترین کمک دولت.

6

طراحی و شروع به کار پروژه تونل نیایش و پل طبقاتی صدر

7

توسعه سرانه فضای سبز تهران و توسعه فضاهای فرهنگی و مذهبی تهران

8

ساخت و بهره برداری از 154 کیلومتر بزرگراه شهری در تهران

9

طراحی و راه اندازی سامانه های 137 و 1888 خدمات فوریتی شهری تهران

10

اجرای پروژه شهر الکترونیک تهران و شفاف سازی روندهای اداری و خدماتی شهرداری تهران

11

اجرای پروژه سنجش عدالت در شهر و شهر ایمن و کسب مدال های بین المللی در این حوزه ها



این درحالی است که شهرداری تهران وارث یک بدهی 380 میلیارد تومانی از زمان مدیریت احمدی نژاد بر شهرداری تهران بوده است . و سخن آخر آنکه با گذشت بيش از 7 سال از گم شدن 300 ميليارد تومان منابع مالي شهرداري تهران در دوران مديريت محمود احمدي نژاد، اين پرونده همچنان مفتوح و بلاتکليف باقي مانده است ، ای کاش مصالح نظام اجازه می داد تا طرح تحقیق و تفحص از این مساله به نتیجه برسد. شاید اگر این تحقیق و تفحص به نتیجه می رسید و به مدیر اجازه داده نمی شد به شیوه ملوک الطوایفی از بودجه و خزانه برداشت کرده و هر طور خواست هزینه کند ، مشکل گم شدن یک میلیارد دلار از بودجه سال 86 کل کشور که توسط دیوان محاسبات کشور گزارش شد پیش نمی آمد ، شاید هنوز هم دیر نشده باشد. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:قالیباف؛ مرد عمل, :: 6:33 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 455
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 809
بازدید ماه : 806
بازدید کل : 56434
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1