بشاراسدازقدرت کنارنمی رود/بیانیه ژنو1قابلیت اجرایی ندارد
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی
گزارش خبری-تحلیلی شفاف
درشرایطی که اریکه قدرت همچنان در دست بشار اسد است وبرطبق اظهارات ولیدمعلم، وزیرامورخارجه این کشوردرکنفرانس ژنو2، اسد هیچ تصمیمی برای ترک قدرت و واگذاری آن نداشته وهمچنان مرداول کشورمی باشد، کشورهای شرکت کننده درنشست ومعارضین سوری نظری مخالف دارند.
شفاف:نشست ژنو2درحالی برگزارمی شودکه ایران به عنوان یکی ازپرنفوذترین کشورهای منطقه و دوست دولت سوریه دراین کنفرانس حضورندارد،این نشست که سومین روز خود را سپری می کند شاهدحضور 39کشور،برخی ازگروه های معارض سوری وهیئتی ازدولت بشاراسد است که علاوه بر سخنرانی وزرای امورخارجه آمریکا، روسیه و... درباره حل بحران داخلی سوریه ، نشست های کارشناسی نیزبامحوریت چگونگی اجرایی شدن بیانیه ژنو1 برگزارشده است.

درنشست ژنو1بیانیه ای تدوین شد که به امضای اعضای دائم شورای امنیت رسیده واجرایی شدن آن تاییدشد،براساس این بیانیه تشکیل دولت انتقالی در سوریه و برکناری بشار اسد ازقدرت دردستورکارقرارگرفته وقدرت تام درمورد اداره امورکشوربه دولت انتقالی تفویض می شد، اما با گذشت حدود 18 ماه ازامضای بیانیه کنفرانس ژنو1هنوزهیچ یک ازمفاد آن اجرایی نشده ودرحد یک طرح باقی مانده است؛شایدعلت اصلی درناکام ماندن ژنو1و بیانیه آن،بی توجهی به خواسته واقعی مردم سوریه وکم رنگ دانستن نقش دولت این کشوراست.



درواقع با گذشت سه سال از بحران سوریه دولت این کشورهمچنان پابرجااست وتغییراتی که درآن ایجادشده نه تنهاموجب تضعیف اسد نشده بلکه می توان گفت که بشارنسبت به ابتدای بحران بانفوذتروقدرتمند ترشده است که این موضوع اجرایی شدن بیانیه ای را که با توجه به شرایط دو سال گذشته پایه ریزی شده سخت و غیرممکن می کند، ضمن اینکه تعداد گروه های معارض سوری مسلح وحمایت های عربستان،قطرو...ازآنهاگسترده ترشده وهمین موضوع درگیری های داخلی میان گروه های مخالف رابیشترکرده است.

ضمن اینکه هیئت سوریه را درژنوجمعی ازافرادسیاسی تشکیل می دهند که این موضوع حکایت ازآن دارد که دمشق اهمیت چندانی برای نتایج این نشست قائل نیست،به عبارت دیگراگرسرنوشت این کنفرانس برای اسدمهم بودهیئتی ازافرادامنیتی ونظامی را رهسپارسوییس می کرد تا درکنفرانسی که نحوه اجرای بیانیه ژنو1 بحث اصلی وموضوع مهم تلقی می شودمقاماتی ازاین حوزه حضورداشته باشند،زیرادرحال حاضرآنچه حرف اول رادرسوریه می زندبحث بحران و جنگ داخلی وحل آن است که این موضوع حضور وشرکت اعضای نظامی و امنیتی دمشق را می طلبد.
 
 گفتنی است درشرایطی که اریکه قدرت همچنان در دست بشار اسد است وبرطبق اظهارات ولیدمعلم، وزیرامورخارجه این کشوردرکنفرانس ژنو2، اسد هیچ تصمیمی برای ترک قدرت و واگذاری آن نداشته وهمچنان مرداول کشورمی باشد که کشورهای شرکت کننده درنشست ومعارضین سوری نظری مخالف دارند.
 
درحقیقت وزیرامورخارجه سوریه درحالی به ماندن بشاربرقدرت تاکیدمی کند که احمدالجربا رییس ائتلاف مخالفان سوری درسخنرانی خوداعلام کردکه دولت اسد،دولتی جنایتکار است و وی باید از راس قدرت کناررفته تا سوریه طعم صلح وآرامش را بچشد.
 
سعودالفیصل،وزیرامورخارجه عربستان نیزکه درغیاب طولانی بندربن سلطان درمحافل سیاسی،حضوری پررنگ تر نسبت به گذشته دارد،ضمن اتهام به دولت سوریه درزمینه نقش داشتن درکشتارمردم ومسئول دانستن اسد درتداوم جنگ، به این موضوع اشاره کرد که بشارنباید در اینده سوریه نقش داشته باشد و باید ازقدرت کناره گیری کند.
 
بانگاهی کلی به حاضرین نشست صلح سوریه می توان گفت که اکثریت این کشورها وهم چنین گروه های مخالف سوری که دعوت سازمان ملل را برای شرکت درژنو2پذیرفته اند باوجود اهداف ودیدگاه های مختلف دریک زمینه تفاهم دارند وآن هم برکناری اسدمی باشد.
 
درپایان می توان گفت،باتوجه به 1-تفاوت دیدگاه هاواهداف شرکت کنندگان این نشست 2-سنگین شدن وزن مخالفین سوری وبی توجهی به خواست دولت وگروه های موافق بشار و3- عدم ارائه یک راه حل سوری-سوری نمی توان به اجرای بیانیه ژنو1 و نتایج نشست ژنو2 امیدواربود،علاوه براین، تازمانی که دولت سوریه حضورخودبرقدرت را مشروع دانسته وبرادامه آن تاکیددارد می توان پیش بینی کرد که اهداف موردنظرطرف غربی دراین کنفرانس بی نتیجه می ماند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 4 بهمن 1392برچسب:بشار اسد, ژنو1, :: 20:52 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 100
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 454
بازدید ماه : 451
بازدید کل : 56079
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1