8سال گذشت؛ دو بانده سازي «جاده وحشت» همچنان ناتمام
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

سال گذشت؛ دو بانده سازي «جاده وحشت» همچنان ناتمام

  • کد خبر : 8956-890
 

جاده مشهد- سرخس محوري که در پشت هر پيچ و خمش وحشتي نهفته است و فقط کوره راهي است که بار ترانزيت را يدک مي کشد، حالا و پس از گذشت بيش از ۸ سال از آغاز دوبانده کردن آن، بخش هايي از آن همچنان يک بانده بوده و حادثه آفرين است.

 

 

 

 

به گزارش نسیم سرخس ، محور ترانزيتي مشهد- سرخس يا «جاده وحشت» در معادلات اقتصادي ايران يکي از مهم ترين و حياتي ترين محورها به شمار مي رود، به طوري که سالانه حدود ۱۴۰هزار کاميون و تريلي از اين محور تردد مي کنند.

محور ترانزيتي مشهد- سرخس به عنوان تنها شاهراه ورود به کشورهاي آسياي ميانه، بخشي از محور ترانزيتي بندرعباس- سرخس به شمار مي رود و بيش از ۳۰ درصد ترانزيت گمرک سرخس از اين محور جابه جا مي شود.

اين جاده به دليل عرض کم وگردنه ها و پيچ هاي خطرناک به «جاده وحشت» شهرت يافته است.

آغاز دوبانده سازي اين محور مواصلاتي مهم کشور که تنها نام محور ترانزيتي را يدک مي کشد، در حالي از بيش از ۸ سال پيش آغاز شده که همچنان ناتمام است و براي تکميل آن به حداقل ۵۵ ميليارد تومان اعتبار نياز است.

براساس اين گزارش، تاکنون تنها ۱۰۰ کيلومتر از ۱۷۵ کيلومتر جاده وحشت دوبانده شده است و تکميل اين پروژه که به دليل ترانزيتي بودن آن و عبور کاميون ها و تريلي هاي خارجي از آن جزو آبروي کشورمان محسوب مي شود، نياز به عزم جدي مسئولان وزارت راه و شهرسازي دارد. تکميل نشدن عمليات دوبانده سازي جاده وحشتناک مشهد- سرخس موجب شده که مروج الشريعه مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي سرخس، اين جاده را به عنوان بزرگترين دافعه در جذب سرمايه گذار براي اين شهرستان اعلام کند.

انتقادات مردمي
يکي از شهروندان سرخسي در اين باره گفت: با وجود اين همه ذخاير گاز و پالايشگاه گاز، چرا مي گويند اعتبار نداريم؟! اگر درآمد يک روز گاز و گمرک و ... سرخس را به دو بانده کردن محور مشهد- سرخس اختصاص دهند، کار دو بانده کردن اين محور به اتمام مي رسد.وي افزود: سرمايه گذاران زيادي به دليل اين جاده از سرمايه گذاري در سرخس منصرف شده اند.

هراتي دانشجوي ميهمان در سرخس نيز با گلايه از رسانه ها به دليل کم توجهي به اين موضوع گفت: تاکنون فقط روزنامه خراسان از اين محور گزارش هايي منتشر کرده است که از خبرنگاران اين روزنامه متشکريم.

وي افزود: در هفته چند بار اين مسير را با قطار و خودروهاي مسافري طي مي کنم، اين محور بسيار وحشتناک است؛ به خصوص در ۳۰ کيلومتر مرزداران و زماني که کاميون ها از روبه رو مي آيند و عرض جاده کم است.

اين محور ظرفيت عبور اين همه کاميون را ندارد.

محسني يک راننده اتوبوس هم درباره مشکلات اين جاده گفت: مشکلات اين محور يکي دو تا نيست؛ امروز بعضي رانندگان به گونه اي رانندگي مي کنند که انگار در جاده نيستند و در اين محور نمي توان با سرعت رانندگي کرد. وي افزود: هر روز تعداد زيادي از مهندسان پالايشگاه در اين مسير تردد مي کنند، از اين رو ايمن سازي اين جاده اهميت زيادي دارد.

وي ادامه داد: اين جاده شانه درستي ندارد، کم عرض و پوسته پوسته است و در بعضي نقاط که شيب تند و پيچ خطرناک دارد، لغزنده است. او گفت: اميدواريم سريع تر نسبت به تکميل باند دوم محور مشهد- سرخس اقدام کنند؛ چرا که اين جاده به خصوص از شورلق تا مرزداران ظرفيت لازم را براي تردد اين همه خودرو ندارد.نماينده سرخس و فريمان هم در گفت وگويي کوتاه با «خراسان رضوي» درباره محور سرخس- مشهد گفت: منتظر سفر رئيس جمهور به استان هستيم تا اين پروژه را پيگيري کنيم. احمد سجادي افزود: طي چند ماه گذشته براي قطعه ۵، حدفاصل گنبدلي تا شهر سرخس ۲ ميليارد تومان از سهم نفت اختصاص يافته که آسفالت دوم ۱۶ کيلومتر از اين محور انجام شده است و اگر اداره راه به تعهدات خود عمل مي کرد، امسال کل محور افتتاح مي شد.

وي ادامه داد: در قطعه ۴ ب حدفاصل چکودر به گنبدلي، پل سازي به اتمام رسيده است. اما هنوز به اعتبار نياز دارد. در بودجه سال ۹۳ هم براي تونل ها و ... اعتباري در بودجه استان تعريف شده و اين از خواسته هاي اولويت دار ما از استاندار و شخص وزير است.

نماينده مردم سرخس و فريمان گفت: با تلاش هايي که صورت گرفته، ۷۰ درصد باند دوم تکميل شده است و چنان چه اعتبار لازم در سال ۹۳ محقق شود، اين پروژه تا پايان سال ۹۴ به بهره برداري مي رسد. وي افزود: در مورد باند قديم نيز ۱۰ ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته و قرار است از داخل شهر مزداوند تا روستاي شورلق باند قديم آسفالت گرم انجام شود.پيمانکار آماده است و در صورت مناسب بودن وضعيت جوي، اين محور به طول ۳۰ کيلومتر و نيز جاده بزنگان آسفالت مي شود.

رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان سرخس نيز در اين باره گفت: قدمت اين جاده با عمر شهرستان برابري مي کند و از آخرين آسفالت آن ۲۲ سال مي گذرد.

الياسي افزود: با آغاز فعاليت هاي تجاري در گمرک سرخس و فعال شدن ترانزيت جاده اي، مشکلات اين محور بيشتر نمايان شد، به طوري که دو کاميون در محدوده شورلق تا مرزداران نمي توانستند از کنار هم عبور کنند.

رئيس اداره راه و شهرسازي سرخس گفت: با اعتبارات محدودي که داشتيم توانستيم در حد فاصل ۳۰ کيلومتر، ۱۲ هزار مترمربع انفجار سنگ و خاکبرداري داشته باشيم به طوري که عرض جاده در بسياري از نقاط، ۳ تا ۴ متر افزايش پيدا کرده است. وي افزود: امروز اين محور که قبلا جاده اي فرعي و بين شهري بود، به محوري اصلي ارتقا يافته است.

الياسي مدعي شد: امروز در اين محور براساس تعريفي که از نقاط حادثه خيز مي شود، نقطه حادثه خيز نداريم؛ البته در ۳۰ کيلومتر کوهستاني، جاده پوسته پوسته شده است، اما شعاع ديد بسيار زياد است.

جزئيات مسير باقيمانده
رئيس حوزه راهسازي استان نيز روز گذشته در گفت وگو با «خراسان رضوي» درباره آخرين وضع پروژه دو بانده کردن جاده مشهد- سرخس مشهور به جاده وحشت گفت: دوبانده سازي جاده مشهد- سرخس تا قطعه سوم آن تکميل شده است و سه قطعه باقيمانده شامل قطعات «۴ الف»، «۴ ب» و ۵ نيز در مجموع حدود ۳۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

حسين نازدار افزود: قطعه «۴ الف» از گردنه مزداوند تا گنبدلي به طول ۱۷ کيلومتر و با دو دهانه تونل به طول هاي ۶۰۰ و ۵۰۰ متر، حدود ۴۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

وي ادامه داد: قطعه «۴ ب» نيز به طول ۲۵ کيلومتر داراي ۲۷ درصد پيشرفت فيزيکي است و قطعه ۵ اين محور نيز به طول ۳۲ کيلومتر، ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارد. عمليات قطعه ۵ در سال ۸۹ و قطعه ۴ در سال ۹۰ آغاز شده است.

رئيس حوزه راهسازي خراسان رضوي مشکل اصلي تاخير در تکميل سه قطعه باقيمانده پروژه دو بانده سازي جاده مشهد- سرخس را، اعتبار دانست و گفت: متاسفانه بودجه به ميزان کافي وجود ندارد و در سال جاري نيز تنها ۲۳ درصد بودجه ها تخصيص يافته است.

وي درباره ميزان اعتبار مورد نياز براي تکميل قطعات ۳گانه باقيمانده اين پروژه نيز گفت: تکميل پروژه دو بانده سازي جاده مشهد- سرخس در قطعات «۴ الف»، «۴ ب» و ۵، به ترتيب به حداقل ۲۵، ۱۸ و ۱۲ ميليارد تومان اعتبار ديگر نياز دارد.

نازدار در پاسخ به اين سوال که آيا عمليات دوبانده سازي محور مشهد- سرخس در سه قطعه «۴ الف»، «۴ ب» و ۵ در حال حاضر تعطيل است؟ پاسخ داد: تمامي اين قطعات فعال بوده و هيچ کدام تعطيل نشده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا شرکت نفت و گاز شرق که طبق مصوبه سفر دوم هيئت دولت نهم به خراسان رضوي در فروردين سال ۸۷، موظف به اختصاص ۸ ميليارد تومان اعتبار براي بهسازي قطعه ۵ جاده ترانزيتي مشهد- سرخس بوده به تعهد خود عمل کرده است؟ گفت: شرکت نفت و گاز شرق به بيش از ۸۰ درصد تعهدات خود عمل کرده است و مشکلي با اين شرکت نداريم.رئيس حوزه راهسازي خراسان رضوي از پيش بيني اعتبار براي اين پروژه در لايحه بودجه سال ۹۳ کل کشور ابراز بي اطلاعي کرد.

وي در پاسخ به اين سوال «خراسان رضوي» که در صورت تامين اعتبار مورد نياز اين پروژه، عمليات دوبانده کردن جاده وحشت چه زماني به پايان مي رسد، تصريح کرد: بااين اعتباراتي که تخصيص مي يابد، ما هيچ چشم اندازي نداريم!

ميزان اختصاص اعتبار به اين پروژه مبهم است و کارها نيز بدون پول پيش نمي رود. نازدار درباره دليل کوتاه شدن 2 کيلومتري قطعه 4 الف و تفاوت ميزان پيشرفت فيزيکي اين قطعه نسبت به سال 90 گفت: با احداث واريانت طول اين قطعه 2 کيلومتر کاهش يافته است.

بهسازي جاده مشهد- سرخس و اظهارات مسئولان
زمان مسئول قطعه «۴الف» قطعه «۴ب» قطعه ۵

آبان ماه ۱۳۹۰ بوستاني فرماندار وقت سرخس ۳۰ کيلومتر، 64.5 درصد پيشرفت فيزيکي ۳۵ کيلومتر، ۱۰ درصد پيشرفت فيزيکي ۴۰ کيلومتر، ۵۰ درصد پيشرفت فيزيکي

آبان ماه ۱۳۹۰ نازدار رئيس وقت حوزه راه سازي استان ۱۹ کيلومتر، ۵۵ درصد پيشرفت فيزيکي ۲۸ کيلومتر، تجهيز کارگاه ۳۲ کيلومتر، ۴۰ درصد پيشرفت فيزيکي

بهمن ماه1392 نازدار رئيس حوزه راه سازي استان ۱۷ کيلومتر، حدود ۴۵ درصد پيشرفت فيزيکي ۲۵ کيلومتر، حدود ۲۷ درصد پيشرفت فيزيکي ۳۲ کيلومتر، حدود ۶۰ درصد پيشرفت فيزيکي

مقايسه پيشرفت طي ۲۷ ماه اخير به روايت رئيس حوزه راه سازي استان - ۲۷ درصد ۲۰ درصد
 

منبع:خراسان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 4 بهمن 1392برچسب:جاده وحشت, سرخس, :: 18:53 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 192
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 546
بازدید ماه : 543
بازدید کل : 56171
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1