مهمترین انتظار مردمی از دولت روحانی چیست؟/ پشت پرده فشارهای طیف تندرو اصلاحات به دولت
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی
اگر چه تا کنون فقط 5 ماه از عمر دولت یازدهم گذشته است و هنوز و 3 سال و نیم به پایان عمر این دولت و بررسی عملکرد آن و میزان تحقق وعده ها و شعارهای روحانی باقی مانده است اما بررسی روند تحولات در همین مدت اندک نیز می توان این حدس را زد که در ادامه مسیر حداقل برای کوتاه مدت برنامه و هدف دولت روحانی چه خواهد بود.
 
شفاف: وعده ها و شعارهایی که نامزدها در دوران تبلیغات انتخاباتی می دهند نقش بسزا و مهمی در پیروزی یا شکست آنها در انتخابات دارد. اینکه تا چه حد شعارها و وعده های نامزدهای انتخابات بتواند افکار عمومی را به خود جلب کند و انعکاس دهنده خواسته اکثریت رای دهنگان باشد می تواند در تعیین سرنوشت انتخابات و انتخاب کاندیدای پیروز تاثیرگذار باشد. 
 
همچنین با تکیه بر همین شعارها و وعده ها است که کارنامه فرد پیروز در انتخابات در پایان دوره فعالیتش مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر وی بتواند به وعده های خود جامه عمل بپوشاند این به معنای یک پیروزی بزرگ برای وی و تیم همراهش محسوب می شود و ضمانت نامه ای خواهد بود برای تداوم فعالیت و حضور آنها در عرصه قدرت و اگر نتواند به وعده های خود عمل کند آنوقت باید از نهادهای قدرت اسباب کشی کند.
 
پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را باید بیش از هر چیز مرهون شعارهای و وعده های وی مبنی بر  تحقق مطالبات سیاسی بخشی از جامعه دانست. روحانی بارها در تبلیغات انتخاباتی خود مسئله رفع حصر و آزادی زندانیان فتنه 88 را مطرح کرد و عنوان کرد:«به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌ها که در حصر هستند آزاد شوند، بلکه حتی آن‌هایی که به دلایل وقایع سال ۸۸ در زندان هستند نیز آزاد شوند.»
 
وعده های سیاسی روحانی را باید شاه بیت تبلیغات انتخاباتی وی دانست که موجب شد طی روزهای منتهی به انتخابات شاهد شکل گیری موجی در حمایت از وی باشیم که برخلاف نظرسنجی ها که حکایت از پیشتازی کاندیدای دیگر داشت سرانجام قرعه فال به نام روحانی زده شد و نام وی به عنوان پیروز انتخابات از صندوق های رای بیرون آمد.
 
اگر چه تا کنون فقط 5 ماه از عمر دولت یازدهم گذشته است و هنوز و 3 سال و نیم به پایان عمر این دولت و بررسی عملکرد آن و میزان تحقق وعده ها و شعارهای روحانی باقی مانده است اما بررسی روند تحولات در همین مدت اندک نیز می توان این حدس را زد که در ادامه مسیر حداقل برای کوتاه مدت برنامه و هدف دولت روحانی چه  خواهد بود.
 
 
دولت روحانی در این مدت نشان داده است که اولویت اول آن نه مسئله رفع حصر و آزادی زندانیان بلکه گره گشایی از مسئله پرونده هسته ای، رفع تحریم ها و حل مشکلات اقتصادی کشور است. دولت روحانی از سیاسمتداران و مدیران تکنوکراتی تشکیل شده است که مسائل و مشکلات عینی و روزمره جامعه که عمدتاً عرصه اقتصادی را شامل می شود در اولویت آنها قرار دارد.این مدیران ترجیح می دهند به جای اینکه وارد مسائل حاشیه ساز و بحران آفرین شوند با آرامش و بدون هیچگونه حاشیه ای مشکلات عینی جامعه را حل نمایند. تکنوکرات ها دغدغه روشنفکری ندارند و همچون مدیران عصر اصلاحات حل مسائل سیاسی برای آنها چندان مهم تلقی نمی شود. 
 
همچنین روحانی خوب به این مسئله واقف است که وارد شدن در مسائل سیاسی می تواند برای وی و دولتش چالش زا باشد و ناخواسته وارد بحران های خود ساخته ای شود که مسیر دولت را به کلی از مهمترین دغدغه های مردم دور کند.  روحانی در شرایط حاضر ترجیح می دهد فعالیت دولت خود را حول محور مسائل اقتصادی و حل مسئله پرونده هسته ای متمرکز کند و باز کردن حوزه کاری جدیدی بپرهیزد. 
 
روحانی  نشنان داد که در شرایط حاضر مایل نیست که وارد مسئله رفع حصر شود و شاید ورود به این مسئله را موکول کرده است به بعد از حل مسئله پرونده هسته ای و کم شدن از بار مشکلات اقتصادی کشور. به بیان دیگر دغدغه های دولت روحانی با آنچه برخی حامیان تندروی اصلاحات به دنبال آن هستند تفاوتی به فاصله زمین و آسمان دارد. 
 
چنانکه چندی بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم شاهد شدت گرفتن انتقادات از روحانی در فضای مجازی بودیم که صراحتاً وی را در صورت عدم حل مسئله رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی تهدید به قطع حمایت می کردند و حتی در محافل خصوصی اصلاح طلبان نیز از دولت روحانی به عنوان «مستاجر 4 ساله» یاد شد.
 
به نظر رمی رسد اگر روحانی نتواند حداقل تا زمان برگزاری انتخابات مجلس به وعده های سیاسی خود عمل نماید باید شاهد پایان ماه عسل دولت و اصلاح طلبان باشیم. در همین رابطه اخیراً نیز مرتضی الویری از فعالان سیاسی اصلاح طلب با اشاره به همپوشانی های دولت اعتدال و اصلاح طلبان عنوان کرد که «اگر دولت روحانی بتواند مطالبات مورد تاکید اصلاح طلبان را محقق کند طبیعتا این هم پوشانی بیشتر خواهد شد و ممکن است به ائتلاف در انتخابات بیانجامد.» 
اینگونه به نظر م رسد که طیف حامیان تندروی روحانی به زودی در فضایی غیر از فضای مجازی و با صراحت بیشتری تلاش خواهند کرد تا موضوعات مورد نظر خود را پیگیری کنند. این در حالی است که طیف گسترده رای دهندگان به روحانی و جایگاه وی به عنوان رئیس جمهور همه ملت و نه قشر خاصی بر موضوعات دیگری چون اقتصاد و معیشت تاکید دارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 30 دی 1392برچسب:اصلاحات , روحانی, , :: 18:21 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 317
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 671
بازدید ماه : 668
بازدید کل : 56296
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1