بررسی کارنامه بین المللی دکتر محمدباقر قالیباف
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

نوشته شده در شنبه چهاردهم اردیبهشت 1392ساعت 23:51 توسط رضا | نظر بدهید



بررسی کارنامه پربار و رزومه کاری دکتر قالیباف حاکی از آن است که او علاوه بر معیارهای مطلوب مدیریتی در عرصه های داخلی، پتانسیل آن را نیز داشته و دارد، که حتی چهره‌ی جهانی و بین المللی مطلوبی نیز در عرصه های مدیریتهای کلان سیاسی باشد. دکتر قالیباف همواره از مدعوین اجلاس جهانی داووس بوده است و تعامل مناسبی با اجلاس های مهم جهانی داشته است.

برگزیده شدن دکتر قالیباف به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان، از میان ۲۰۰ هزار شهردار جهان در سال ۲۰۰۸ و انتخاب شهر تهران به عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری در سال ۲۰۱۱ می تواند نمودی از چهره بین المللی شهردار این روزهای پایتخت ایران اسلامی قلمداد گشته و برگ زرین دیگری از افتخارات نظام اسلامی در آغاز دهه چهارم انقلاب (که همانا دهه پیشرفت و عدالت است) باشد.

در این بخش به مهترین زمینه های برجسته بین المللی کارنامه دکتر محمدباقر قالیباف به صورتی گذارا اشاره می کنیم:

۱-حضور موثر در اجلاسیه های بین المللی

دعوت دکتر قالیباف به اجلاس جهانی اقتصاد در سوئیس، حضور وی در نهمین کنفرانس جهانی “متروپلیس” در شهر سیدنی استرالیا و دیدار با رئیس مجلس و وزیر امور خارجه این کشور و میزبانی او از همایش شهرداران آسیایی در برج میلاد از جمله دیگر نمودهای شخصیت جهانی قالیباف و استفاده وی از ظرفیت تعاملات بین المللی محسوب می گردد. به گونه ای که شهرداران و مقامات محلی جهان از ابتکار و نوآوری شهردار عملگرای تهران در برگزاری نشست شهرداران آسیایی و ایجاد شبکه‌ای برای گسترش همکاری‌ها و ارتباطات میان شهرهای آسیایی، قدردانی کردند.

برخی از شهرداران شرکت کننده در اجلاس استانبول، اهداف و کیفیت برگزاری اجلاس تهران را، الگویی برای همکاری‌های منطقه‌ای و قاره‌ای در زمینه مدیریت شهری عنوان کردند.

۲- گزارش مجله «نیو استیتسمن»

به گزارش مجله «نیو استیتسمن»، دکتر قالیباف یکی از ۱۰ نفری است که می توانند جهان را تغییر دهند. در سال ۲۰۱۰ میلادی، مجله انگلیسی مطرح «نیو استیتسمن»، نام شهردار عملگرای تهران را در فهرست ۱۰ نفره ای، که قادر به «تغییر دادن جهان» هستند، قرار داد.

مجله «نیو استیتسمن»، که در سال ۲۰۰۵، باراک اوباما رئیس جمهور کنونی آمریکا را در فهرست یکی از افراد برخوردار از توان تغییر جهان قرار داده بود؛ در فهرست سال ۲۰۱۰ خود، از محمد باقر قالیباف با  تیتری با عنوان «فردی اصولگرا در کت چرمی» استفاده کرد.

این مجله در تشریح لیست خود برای آورده است: “ما فهرستی از رهبران قاره های مختلف را ارائه می کنیم؛ افرادی که پیش از این تغییراتی در اوضاع آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی و ایران به وجود آورده یا اینکه درصدد ایجاد تغییرات هستند.”

۳-دیدار با چهره های تاثیرگذار بین المللی

دیدار قالیباف با چهره ها و شخصیت های تاثیرگذار جهانی  و استفاده مطلوب وی از تعامل با شخصیت های بین المللی، بخش دیگری از چهره بین المللی دکتر قالیباف را روشن می سازد. از جمله دیدار با رومانو پرودی نخست وزیر سابق ایتالیا و کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل.  رومانو پرودی، در یکی از دیدارهای خود با دکتر قالیباف در تهران ضمن اظهار تعجب از روند پیشرفت ساختارهای تهران به دکتر قالیباف می گوید: توسعه شهر تهران مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد. در عین حال اکنون فکر کردم که شهردار این شهر در قبال شهری گسترده و پیچیده ، چه مسوولیت عظیمی دارد.

۴-افتتاح برج بین المللی میلاد

افتتاح برج بین المللی میلاد از جمله دیگر ابعاد مدیریتی قالیباف در سطح بین الملل محسوب می گردد. بگونه ای که خبرگزاری آسوشیتدپرس، در واکنش به افتتاح برج مخابراتی در تهران آن را حرکتی در راستای مدرنیسم توصیف کرد. آسوشیتدپرس در پی افتتاح آسمانخراش میلاد، چهارمین برج  بلند در دنیا، در شمال‌ غربی شهر تهران به ارتفاع ۴۳۵ متر ارتفاع (۱۴۲۷ فوت) اعلام کرد که این برج بنایی است که می‌تواند به عنوان سمبل تلاش‌های کشور به مدرن سازی آن خدمت کند.

این خبرگزاری، افتتاح این برج در دوره محمد باقر قالیباف، چهارمین شهرداری که این برج از زمان کلنگ خوردن آن به خود دیده را موفقیتی بزرگ برای قالیباف عنوان کرد. آسوشیتدپرس، در گزارش خود از قالیباف به عنوان یک محافظه کار میانه رو، نام می‌برد. که با ساخت ساختمان‌های بلند و مرتفع، پارک‌ها و ساخت سالن‌ها و مراکز فرهنگی، گسترش حمل و نقل عمومی، توسعه گسترده مترو و اتوبانها، راه اندازی سیستمهای دیجیتال پاسخگویی به شهروندان، تصویری مطلوب از یک پایتخت مدرن، ارائه داده است. خبرگزاری فرانسه نیز با پوشش رویداد افتاح آسمان خراش میلاد، آن را چهارمین برج بلند مخابراتی توصیف کرده و نوشت:  انتظار می‌رود این برج در حدود ۱۹۴ میلیون دلاری در تهران به عنوان سمبل ملی کشور در پایتختی بزرگ باشد.

۵-موفقیت های بین المللی شهرداری در زمینه حمل و نقل و ترافیک

شهر تهران در سال ۲۰۱۱ به دلیل سرعت در توسعه حمل و نقل عمومی پایدار؛ مانند ایجاد سیستم‌های اتوبوسرانی تندرو و احداث سیستم‌های عظیم مترو از سوی سازمان ملل متحد و انجمن بین المللی حمل و نقل عمومی(UITP) به عنوان یکی از پنج شهر برگزیده انتخاب شد.

اقدامات شهرداری تهران به دلیل توان «تلفیق راه‌حل‌های مختلف حمل‌ونقل» در این شهر بسیار کارآمد ارزیابی شده است. اقداماتی که به نظر این موسسه، تلفیقی موثر از بهره‌برداری از دوچرخه تا BRT را در تهران ممکن نموده است.

انتخاب تهران به عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل و ترافیک، در کنار بسیاری دیگر از افتخارات شهرداری تهران می تواند گویای برگ زرینی از افتخارات نظام اسلامی در آغاز دهه چهارم انقلاب (که همانا دهه پیشرفت و عدالت است) باشد.

در واقع اگر جهان به این نتیجه رسیده که تهران جزو برترین شهرهایی بوده که در راستای توسعه حمل و نقل عمومی گام برداشته به این دلیل بوده که شهرداری تهران توانسته است طی سال های اخیر توسعه خطوط مترو را سالانه از ٢/۵  کیلومتر به ١۵ کیلومتر برساند و همچنین اقدامات موثری در توسعه خطوط BRT انجام دهد، که بسیاری از آنها مرهون تلاش های خستگی ناپذیر قالیباف بوده است.

اما با گذشت یک سال از این افتخار، در موفقیتی بین المللی دیگر، تهران به مدد پیشرفت های حاصله در ابعاد مختلف اجتماعی، زیست محیطی و حمل نقل و ترافیک شهری صاحب یک عنوان مهم دیگر جهانی شد. در واقع در دهمین اجلاس “متروپلیس” (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت های جهان)، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت. گفتنی است این جایزه که معتبرترین جایزه بین المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست هر سه سال یکبار به کلان شهرها اعطا می شود.

به باور اکثر کارشناسان داخلی و خارجی در مدیریت شهری، تهران اکنون جزء ۱۰ شهریست که در شاخص های توسعه شهری ، پیشرفت قابل توجه ای داشته است و می توان آن را از جمله کلان شهرهایی دانست که زیرساختهای شهری در آن به استانداردهای جهانی نزدیک شده است.
باعث بسی مباهات بود که کلانشهر تهران در کنار شهرهای پیشرفته و توسعه یافته ای همچون ملبورن، مونترال ، سئول ، تایپه ، مکزیکوسیتی و ریودوژآنیرو در یک ردیف قرار گرفته و از سوی اتحادیه کلانشهرهای جهان مورد تقدیر قرار گرفت.

اما این افتخار بزرگ و افتخارات چندین سال گذشته ی تهران در اجلاسیه ها و نشست های مهم جهانی بی شک نشانگر اجرای برنامه های مدرن توسعه شهری بر اساس معیارهای بین المللی است؛ که با آمدن دکتر محمدباقرقالیباف در سال ۱۳۸۴ به شهرداری تهران به صورت جدی در حال انجام است.
بدون شک اما بخش مهمی از این افتخارات مدیون زحمات و تلاشهای شهردار پرتلاش کلانشهر تهران است. آنچنانکه در اجلاس جهانی متروپلیس نیز تقدیر ویژه ای از شهردار تهران به پاس تلاش های ارزنده اش به عمل آمد.

علاقه مندان مباحث شهری شاید هنوز از یاد نبرده اند روزهایی را که دکتر قالیباف شهردار پرتلاش تهران، با چه شوق و انگیزه ای در راه خدمت رسانی و پیگیری طرحها و برنامه هایش، همواره این نکته را گوشزد می کرد که “تهران را می بایست با شهرهای بزرگ دنیا همچون نیویورک و توکیو مقایسه کرد و نه با تهران یک یا دو دهه پیش”…. و امروز کسب این عناوین مهم جهانی برای کلانشهر تهران می تواند بهترین پاداش برای این عزم بلند قالیباف و همکارانش، در مدیریت شهری پایتخت ام القرای جهان اسلام باشد

+ نوشته شده در شنبه چهاردهم اردیبهشت 1392ساعت 0:16 توسط رضا | نظر بدهید

 

دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز با حضور در بیت آیت الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری با وی دیدار و گفت و گو کرد.

 آیت الله حائری شیرازی در این دیدار با اشاره به اهمیت احساس مسئولیت در رابطه با نامزد های انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هر انسانی احساس کند این مسئولیتی است که بر زمین مانده و من از خودم تواناتری برای آن پیدا نکردم و صادقانه چنین اندیشه ای داشته باشد و احساس وظیفه کند، این موضوع مطلوب است. من این را به سایر کاندیداها نیز گفته ام.

نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس گفت: نامه ای را خطاب به همه کاندیداها نوشته ام و چند نکته مهم را گوشزد کرده ام، مسئله اول این است که وضعیت اقتصاد کشور باید بر مبنای اقتصاد اسلامی اصلاح شود. قانون سرمایه داری در کشور ما پوشش اسلامی داشته و ما را متوقف کرد ه است. همانگونه که قوانین سوسیالیستی هم با پوشش اسلامی ما را دچار مشکل کرده است. ربا قانون سرمایه داری است و این باید در نظام بانکداری ما اصلاح شود. نکته دوم انتقال مالکیت از دولت به مردم است. دولت باید از ولایتش برای انتقال مسئولیت کمک بگیرد. همانگونه که در استهبان مردم با استفاده از طبیعت روی پای خود ایستاده اند و یک الگوی اقتصادی مردمی را راه اندازی کرده اند.

وی با اشاره به عملکرد  قالیباف، گفت: شما در هر زمینه ای صحبت شود، دارای پرونده روشن خدمت هستید و این در تمام دوران مسئولیت شما روشن است.
 همچنین در این دیدار قالیباف با اشاره به نیاز مملکت به روحیه جهاد گفت: من به عنوان یکی از بچه های انقلاب اگر خدا قبول کند دنبال کار هستم. نسل ما همه مدیون اسلام، انقلاب، امام و شهداییم و هرچه داریم از آن ها است.اگر ما کاری یاد گرفته ایم با خون بچه های مردم یاد گرفته ایم نه با پول بچه های مردم و ما جز اینکه تا جان در بدن داریم در راه خدمت به مردم تلاش کنیم، راه دیگری نداریم. خداوند را شاهد می گیرم هیچ موقع برای من مهم نبوده کجا هستم و چه مسئولیتی دارم. برای من مهم آن بوده در هرکجا که هستم با تمام توان و به شکل درست خدمت کنم. برای من این موقعیت ها که ترکیبی از کارهای اجرایی و سیاسی است همانند دوران دفاع مقدس است و در مسیر انتخابات هم هرچه خدا بخواهد تسلیم امر او هستیم و با خدای خود عهد کرده ایم در این راه بد اخلاقی نکنیم و به تکلیف و وظیفه مان عمل کنیم. وقتی به دلم مراجعه می کنم بسیار آرامم و بر خلاف برخی هیچ تشویشی ندارم و راضی به رضای او هستم که بتوانم خدمتی به مردم انجام دهم.

وی با اشاره به موضوع سیستم اقتصادی کشور گفت: درد این است که انقلاب را با این همه عظمت به سرانجام رساندیم اما اقتصاد که اساس کار است را رها کردیم. در جمعی از روحانیون، فردی از من پرسید که برای امر به معروف و نهی از منکر چه کرده اید؟ گفتم اگر منظور کار ستاد امر به معروف است که ما در بخش های مختلفی مانند نماز، حجاب و امر به معروف چند سال است از طرف دستگاه های مرتبط رتبه اول را کسب می کنیم. اما اگر از من بپرسید می گویم این وضع مناسب نیست چون اگر می خواهیم امر به معروف کنیم باید ربا را حذف کنیم تا مشکلات جامعه بر طرف شود. من به عنوان کسی که در تمام سال های بعد از جنگ در موضوعات سازندگی و پیشرفت کشور و در بخش های مختلف درگیر بوده ام فکر می کنم در این حوزه دچار سردرگمی هستیم و علتش آن است که دستور خدا را حاکم نکردیم و همچنان اقتصاد سرمایه ای بر کشور ما حاکم استو همانگونه که به شما قول داده ام اگر خواست خدا بود و توفیق خدمت به مردم را داشتم، قول داده ام دو موضوع را به صورت جدی دنبال کنم. یکی آنکه در ظرف دو سال یک آرامش بر اقتصاد کشور حاکم می کنم و موضوع اقتصاد اسلامی را به صورت جدی دنبال خواهم کرد و دیگری توجه جدی به فرهنگ است.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم به مراتب بیش از وزارت ارشاد در امر فرهنگ دخیل هستند؛ در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی باید طی یک مدار 10 ساله، به یک نتیجه واقعی در حوزه فرهنگ برسیم و بزرگواران حوزه و روحانیون باید در این بخش پای کار بیایند تا بتوانیم در حوزه فرهنگ کشور اتفاقات مهمی به وجود بیاوریم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 4:58 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 513
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 867
بازدید ماه : 864
بازدید کل : 56492
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1