ادامه بی تقوایی رسانه ای و سوء استفاده مدعیان اصولگرایی از مفهوم «تکنوکرات»
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

 

ادامه بی تقوایی رسانه ای و سوء استفاده مدعیان اصولگرایی از مفهوم «تکنوکرات»

akhlagh resaneh

مرد عمل: بی تقوایی رسانه ای و سوء استفاده مدعیان اصولگرایی از مفهوم «تکنوکرات»، رویه ای است که در یک ماه خیر تبدیل به یکی از نشانگاههای اصلی و عمده رسانه های یک جریان خاص سیاسی شده است. حربه ای که این روزها بیش از پیش برای انتقاد تخریبگرانه و زیرسوال بردن کارنامه شهردار کنونی تهران از آن استفاده می شود.

در راستای ادامه همین روند بود که برخی از رسانه های این جریان سیاسی، پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز اول سال نخست، به ادامه رویکرد تخریبی خود و سوء استفاده از واژه «تکنوکرات» پرداختند. اما نکته ای از سخنان رهبر انقلاب اسلامی که مورد سوء استفاده برخی از همین دست رسانه ها قرار گرفته است و با ذوق زدگی خاصی به آن پرداخته شده، جایی است که رهبر انقلاب اظهار داشتند:

« اینکه اگر تحریم ها اثر گذاشته است ، علت آن اشکال اساسی در وابسته بودن اقتصاد کشور به نفت است و بر همین اساس باید اقتصاد بدون نفت از برنامه های اصلی و اولویت های دولت آینده باشد .رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان چندین سال قبل خود مبنی بر لزوم رسیدن به شرایطی که امکان بستنِ درِ چاههای نفت و اداره کشور بدون نفت وجود داشته باشد، افزودند :درآن زمان برخی آقایانی که به تعبیر خودشان تکنوکرات هستند ، در مقابل این سخن لبخند معنا داری زدند و گفتند مگر چنین چیزی امکان دارد ؟»
متاسفانه این سخنان به سرعت مورد سوء استفاده برخی رسانه های طیفی خاص قرار گرفت. طیفی که مدعی شدید اصولگرایی هستند و در نوشته های خود؛ رهبر انقلاب را امام خامنه ای می نامند. برخی از رسانه های این گروه، بلافاصله پس از پایان سخنرانی رهبر انقلاب، به {به اصطلاح خودشان} تکنوکرات ها (بخوانید رقبای سیاسی که باید حذف شوند از اصلاح طلب و اصولگرا) حمله کردند و از بیانات رهبر انقلاب، برداشتی ضد تکنوکراتی کردند.
رهبر انقلاب به صورت روشن اظهار داشتند: برخی آقایانی که به تعبیر خودشان تکنوکرات هستند، در مقابل این سخن لبخند معنا داری زدند و گفتند مگر چنین چیزی امکان دارد؟
اکنون بحث دفاع از تکنوکرات ها نیست. بحث این است چرا نخستین سخنان رهبر انقلاب باید استفاده ای جناحی از آن شود و سخنرانی رهبر انقلاب را بهانه ای برای حذف رقیب کنند؟ مهم این نیست رقیب چه کسی است؟ اصلاح طلب تکنوکرات یا اصولگرای تکنوکرات! مهم این است که ایده ی رهبر انقلاب را مبنی بر تلاش برای قطع وابستگی به نفت را در سال حماسه اقتصادی فرو گذاشته اند و به حاشیه ها چسبیده اند. زمانی که در نخستین روز سال «اصل ها»ی بیانات رهبری نادیده گرفته می شود و «فرع ها» جایگزین آن می شود، نمی توان به پا کار بودن این افراد امیدی داشت!
علاوه بر این چرا چنین میلی در بین برخی وجود دارد که مفاهیم برگرفته از ادبیات سیاسی غرب را ترجمه تحت اللفظی کنند تا رقبای سیاسی خود را بکوبند. این افراد برای حذف رقبای خود تکنوکرات را کسی می دانند که به جز تخصص و فن ، مساله ای دیگر را در مدیریت و اداره کشور قبول ندارد. در این باره این رسانه ها معتقدند که تکنوکرات ها تعهد ندارند یا اگر هم دارند تخصص را بر آن مقدم می شمارند. سوال این است که مگر مفاهیم چپ و راست در ایران، همان مفاهیم چپ و راست بین المللی است؟
پس باید انصاف را به خرج داد و دید که اگر کسی یک نگاه فن‌محور به مدیریت دارد، ارزش‌ها در اندیشه او کجا قرار دارد و بر این اساس در مورد وی قضاوت کرد.
قالیباف که این روزها به علت تاکید بر ضرورت توجه به اسلوب مدیریت در اداره کشور مورد لطف مدعیان بصیرت قرار گرفته است، نیز در تعریف خویش از تکنوکراسی عنوان می‌کند: «باید بتوایم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم»، یعنی نفس ابزارگرایی و فن‌سالاری در قالب آرمان‌های نظام اسلامی مطلوب تلقی می‌شود. قالیباف فن‌سالاری را برای پیاده سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی جایز می‌شمارد، اما گویا عده ای از فرط باتقوایی بسیار(!) دوست ندارند این بخش از سخنان وی را را هم دنبال کنند که آرمان الهی مشخصه تمایز دهنده تخصص‌گرایی قالیباف با تکنوکراسی صرف است.
بنابراین مشخص است که برخی بیشتر علاقمندند از واژه‌ها به یکدیگر نقبی بزنند و هیاهو ایجاد کنند. مشخص است که بی تقوایی و حب قدرت باعث چنین تهمت زنی می شود. کسانی که متر به دست گرفته اند و درازای دیانت دیگران را اندازه می گیرند چگونه از این تهمت‌زنی‌ها شرم نمی کنند؟ کسانی که داعیه رویکرد گفتمانی شان گوش فلک را کر کرده است پاسخ دهند تقطیع و مصادره به نفع کردن سخن کسی در کجای گفتمان انقلاب و اسلام قرار دارد؟
سخنان رهبری همیشه با رویکرد سازنده بیان می شود و متاسفانه برخی با رویکرد غیر سازنده و به قصد مقاصد جناحی به آن نگاه می کنند. در مورد فن و تخصص سخن منتسب به دکتر چمران راه ها را مشخص کرده است: «می گویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را می پذیرم. اما می گویم، آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست.»

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 3 فروردين 1392برچسب:سرخس, قالیباف, انتخابات, تکنو کرات, :: 21:45 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 345
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 699
بازدید ماه : 696
بازدید کل : 56324
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1