دستور کاهش قیمت خودرو، انتخاباتی و تبلیغاتی است
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

 

سخنان و بحث‌های آقای احمدی‌نژاد درباره بهای خودرو، بحث‌های پوپولیستی و غیر کار‌شناسی است. من نمی‌خواهم از خودرو‌سازان دفاع کنم، بلکه می‌خواهم از حق و حقیقت دفاع کنم. بهتر است آقای رئیس‌جمهور واقعیت را به مردم بگوید. چه دلیلی دارد که وی می‌گوید قیمت خودرو باید پایین بیاید؟ زمانی که پراید به بیست میلیون تومان می‌رسد، رئیس دولت نمی‌تواند وزیر خود را بازخواست کند؟ نمی‌تواند از وی توضیح بخواهد و دلیل این افزایش قیمت‌ها را بخواهد؟
سرويس اقتصادي تعامل، گروه خودرو- در ماه‌های اخیر، نرخ صعودی قیمت‌ خودرو، توان خرید مردم را به شدت کاهش داده است. افزایش قیمت خودرو، عوامل گوناگونی داشته است که از جمله آنها می‌توان به سوء مدیریت مدیرات خودروساز و طمع آنان برای استفاده از شرایط اقتصادی، انحصار در بازار خودرو و تن دادن به خواسته‌های خودروسازان و همچنین بالا رفتن قیمت مواد اولیه تولید خودرو که با ارز تهیه می‌شود، اشاره کرد.

با کمی دقت می‌توان دریافت که هنگامی که نرخ ارز رو به افرازش می‌گذارد، قیمت کالاهایی که مواد اولیه آنها وارداتی است، افرایش خواهند یافت. پس از آن که مدیران خودروساز از افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی به تنگ آمده بودند، دولت آنها را به نشستی دعوت کرد تا پس از شنیدن ادله یا بهانه‌های آنها برای افزایش قیمت، اجازه آن را صادر کند. 

امروز در حالی مسئولان از افزایش قیمت خودرو انتقاد می‌کنند که هیچ کس صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را فراموش نکرده است. هرچند همین مسئولان باز هم برای کنترل بازار این بار به نظر می‌رسد که تنها راه را واردات و گشودن در بازار داخلی بر تولیدات خارجی می‌دانند و گرچه این راه ساده‌ترین راه است، ولی بهترین نیست، بلکه می‌توان انحصار بازار داخلی را با شکستن انحصار تولید داخلی شکست؛ یعنی کشور به جای داشتن دو شرکت عمده خودروساز، تعداد بیشتری کارخانه‌های تولید خودرو داشته باشد. هرچند این راه سخت است، اما نشدنی نیست و این مهم یعنی شکست انحصار در تولید در سیاست‌های کلی نظام برای حمایت از سرمایه و کار ایرانی نیز به خوبی لحاظ شده است.

چند شب پیش، رئیس‌جمهور در مصاحبه خود که از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد، درباره بهای خودرو و لزوم کاهش قیمت آن، این گونه گفت: ممکن است، خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنیم؛ چطور ضرر می‌کنید؟ مگر پراید چقدر ارزبری دارد؟ پراید حدود ۸ میلیون تومان بود. ‌مگر چقدر گران شده است؟ این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند، چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: از سوی دیگر، دولت از خودروهای وارداتی ۹۰ درصد عوارض می‌گیرد؛ البته حالا که قیمت ارز بالا رفته، عوارض به ۴۵ درصد رسیده است. ما حمایت می‌کنیم تا خودرو با بهای کمتری عرضه شود؛ اگر بنا باشد که خودرو با قیمت بالاتری به مردم عرضه شود، خیلی بد است و ظلم به صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. 

در همین زمینه، بهمن اخوان عضو کمیسیون صنایع در مجلس هشتم به خبرنگار تابناک گفت: سخنان و بحث‌های آقای احمدی‌نژاد درباره بهای خودرو، بحث‌های غیر کار‌شناسی است. من نمی‌خواهم از خودرو‌سازان دفاع کنم، بلکه می‌خواهم از حق و حقیقت دفاع کنم.

وی افزود: برای ساخت خودرو، قطعاتی لازم است؛ بنابراین، باید دید قیمت آن‌ها تا چه اندازه بالا رفته است. بهای پراید از هشت میلیون تومان به بیست میلیون تومان رسیده است. در سال گذشته، بهای آلومینیومی که برای تولید خودرو استفاده می‌شود، ۲۷۰۰ تومان بود، ولی هم‌اکنون باید برای خرید آن هشت هزار تومان پرداخت. مس کیلویی هشت‌ هزار تومان، به ۲۶۰۰۰ تومان، لاستیک ۴۵۰۰۰ تومانی به ۱۴۵ هزار تومان، باطری ۶۰۰۰۰ تومانی به ۱۸۰۰۰۰ تومان، مواد پتروشیمی از ۲۷۰۰ تومان به ۶۰۰۰ تومان و ورق ۷۵۰ تومانی، به ۲۰۰۰ تومان رسیده است و باید گفت که هزینه حمل و نقل در یک سال، ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. 

خودروسازان جرأت نمی‌کنند در برابر سخنان آقای رئیس‌جمهور صحبت کنند‌

* اگر هزینه تولید بالاست و تولید به صرفه نیست، چه اصراری به تولید پراید بیست میلیونی است؟ 
_ این نماینده گفت: نمی‌خواهم از خودرویی که کیفت ندارد دفاع کنم. نزدیک دو میلیون نفر در صنعت خودرو مشغول کار هستند. ۷۵ تا ۸۰ درصد خودرو مواد اولیه است. باید با استدلال کار‌شناسی با مردم سخن گفت و روی درآمدهای پنهانی که هدر می‌رود کار کرد. 

سخنان آقای احمدی‌نژاد پوپولیستی، انتخاباتی و تبلیغاتی است؛ چرا باید قیمت ماشین وارداتی در طول یک سال ۲ تا ۳ برابر شود. 

آیا نمی‌توان با همین امکانات خودروی با کیفیت تولید کرد؟ چرا این کار انجام نمی‌شود؟ 

_ سوال ما نیز همین است که چرا آقای حیدری این گونه پرسش‌ها را نمی‌پرسد؟ چرا پرسش‌های از پیش هماهنگ شده می‌پرسد؟ 

من به شما اطمینان می‌دهم که آقای رئیس‌جمهور نمی‌تواند بهای خودرو را پایین بیاورد. تا زمانی که مشکلات ارزی کشور حل نشود، نمی‌توان این کار را انجام داد. اگر آقای رئیس‌جمهور می‌تواند ارز را به دو هزار تومان برساند، زیرا در این صورت است که بهای خودرو خود به خود پایین خواهد آمد. وقتی نمی‌توانند بازار ارز را کنترل کنند، نمی‌توان انتظار داشت که تولید ارزان داشت.
 
بحث مدیریت نیز مطرح است و باید کیفیت‌ها را بالا برد. کاش رئیس‌جمهور کار‌شناسان را دعوت کند. پرسش‌های مطرح‌ در گفت‌وگوی خبری رئیس‌جمهور در سطح پایینی بود. کسانی باید پرسش‌ها را مطرح کنند که کار‌شناس باشند. کسانی که صنعت و اقتصاد را بشناسند. باید سوالات کار‌شناسی مطرح شود تا از دل گفت‌وگوهای خبری، چیزی حاصل شود که به درد مردم و کشور بخورد. 


تعرفه بالای واردات خودرو برای کمک به تولید داخل است. با کاهش تعرفه واردات نیز نمی‌توان کاری انجام داد. کاهش تعرفه در حالی که نرخ دلار ۳۷۰۰ تومان است، تأثیر چندانی نخواهد داشت. زمانی که نرخ ارز به پنج هزار تومان برسد، چه می‌خواهند کنند؟ 
با هدفمند شدن یارانه‌ها چقدر به فکر صنعت بودند و تا چه اندازه به تولید کمک شد؟ آیا به تولید ملی کمکی شد؟ مجلس و دولت به خوبی می‌دانند که با هدفمند شدن یارانه‌ها کمکی به تولید داخل نشد. 

آقای رئیس‌جمهور بهتر بود، درباره دلیل کاهش ارزش ریال سخن می‌گفت. ارزش ریال نسبت به سال گذشته یک‌سوم شده است. ‌اکنون ارزش پول افغانستان از ریال ما بالا‌تر است. وقتی ارزش پول ملی ما کاهش می‌یابد، نباید انتظار داشت که قیمت‌ها همچون گذشته باقی بماند. 

آقای رئیس‌جمهور، شما هفتاد هزار تومان به مردم عیدانه دادید؛ اما پسته‌ای که مردم برای عید می‌خواهند بگیرند هفتاد هزار تومان است. مردم ایران از همه قشرها از رئیس‌جمهور می‌خواهند این پول‌ها به آن‌ها داده نشود، ولی به جای آن قیمت‌ها و تورم را به وضعیت آغاز به کار خود برگرداند. 

آقای رئس‌جمهور بنده به عنوان یک بازنشسته دولت اعلام می‌کنم که حاضرم از حقوق بازنشستگی من کم کنید، ولی تورم ده سال پیش را به ما هدیه بدهید. همه کارمندان دولت و کارگران راضی هستند که از حقوقشان کم شود، ولی تورم به روال گذشته با

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:سرخس,قالیباف, :: 3:54 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 221
بازدید دیروز : 80
بازدید هفته : 575
بازدید ماه : 572
بازدید کل : 56200
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1